mammas fina och duktiga flicka

Uma och jag gör pangkakor. Hon är så stört grym på att laga mat. Hon knäcker äggen felfritt och vispar och häller i pannan och vänder dom.
Gång på gång säger jag "bra, vad duktig du är" "skitbra" "jätteduktigt"

Sen frågar jag henne:
"Uma, är det viktigt att  vara duktig?"
"njaaaee, jag vet inte"
"är det viktigt att vara fin då?"
"men ååååh Lady Daaaaahmer" säger ungen då.

he he...

Och självklart anser jag att det är viktigt att vara duktig och att vara fin.
om nu någon skulle undra

.
Fin och duktig tjej!

Kommentarer
Postat av: nina

hahaha. det är ju skitsvårt att prata med sin unge och försöka att inte säga att hon är bra eller duktig, testade det igår.. vad dukt.....eh vad roligt att du gick på toa innan du pissade på dig. trist :P

2011-05-17 @ 13:18:21
Postat av: Kajsa

Vad skönt att du slapp bajsa på dig, berätta! Hur känns det?

2011-05-17 @ 16:14:23
Postat av: nina

men en stor eloge till dem som verkligen tänker så pedagogiskt i varje tanke, eller?

2011-05-17 @ 22:48:44
Postat av: Kajsa

Nej verkligen inte om du frågar mig. Jag tror 1 att barn märker om föräldrarnas svar är genomtänkta och inte kommer från hjärtat 2 det inte är farligt att få höra att man är duktig 3 det är viktigt att vara duktig. Men till skillnad från LD så är jag nog mer sugen på en drillad och flitig unge.

2011-05-18 @ 09:36:52
Postat av: nina

ja låter faktiskt mycket bättre.

2011-05-18 @ 15:27:05
Postat av: ML

Hahaha det är ett skämt va säg att det är ett skämt =)

2011-05-18 @ 15:43:00
Postat av: Kajsa Carlsson

Asså, det är ju de duktiga flickorna som springer in i väggen sedan, för att de har för höga prestationskrav på sig själva. Det är väl det Lady Damen jobbar med/mot. Jag misstänker att Uma får höra andra saker om sig själv också, när hon t ex är påhittig, nyfiken eller slarvig. Du har kanske de mest välskötta barn jag träffat!

2011-05-21 @ 09:18:41
Postat av: Kajsa

Kajsa, ja visst är det så, men jag ger henne inte skit om hon inte är duktig, det är ju skillnaden.

2011-05-21 @ 12:04:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Har du MSN ????++(publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0